Nieuws

Warp Drive Dacron, zeildoek-innovatie voor de toerzeiler

  • Dacron
  • Warp & fill
  • Crosscut
  • Genua triradiaal

Geplaatst op 1 maart 2012

Innovaties in de zeilmakerij-wereld zijn de laatste jaren hoofdzakelijk gericht geweest op exotische (en dure) garens, nieuwe lamineertechnieken en verschillende constructiemethodes van ‘custom loadpath’ membramen.
Mooi voor de wedstrijdzeilers, maar toerzeilers hebben weinig aan een zeil wat weliswaar heel goed presteert, maar al na een paar intensieve zeilseizoenen weer vervangen moet worden.
Een conventioneel dacron zeil, crosscut gesneden, was tot nu toe eigenlijk de enige keuze voor de toerzeiler die een degelijk, duurzaam en redelijk geprijsd zeil zocht.
 
Met de introductie van Warp Drive Dacron van Challenge sailcloth is er ook voor de toerzeilers een echte innovatie: Warp Drive triradiaal, de voordelen van dacron gecombineerd met de vormvastheid van een triradiale constructie.
 
Eerst even een paar termen. De kettingarens (warp) lopen in de lengterichting van de rol doek, de inslagdraden (fill) liggen in de breedte van de rol, haaks op de kettingdraden.
Bij traditioneel geweven zeildoek liggen de inslagdraden recht in de constructie, de kettingdraden zijn boven- en onderlangs deze rechte inslagdraden geweven en liggen dus behoorlijk ‘in de bocht’. Kijkend naar deze constructie is de crosscut snit, de banen haaks op het achterlijk, een logische constructie, de rechte inslagdraden volgen het zwaarst belaste gedeelte van het zeil, het achterlijk.
 
De stabiliteit in de diagonaalrichting vanuit de hoeken, bepalend voor de overall vormvastheid van het zeil, moet vervolgens komen uit de dichtheid van het weefsel (hoe compacter hoe beter) en de kwaliteit van de impregnatie en finish van het doek. Echter, hoe goed het doek ook is, de diagonaalstabiliteit blijft het zwakke punt van geweven doek in een crosscut snit.
Triradiaal is hier het antwoord: lange, smalle banen die, lopend vanuit de drie hoeken van het zeil, zo goed mogelijk de krachtlijnen door het zeil volgen.
 
Het conflict wordt hier direct al duidelijk; de lange, smalle banen moeten uit de lengterichting van het doek worden gesneden; als we dit doen met conventioneel geweven dacron trekken we niet meer aan de rechte inslagdraad, maar aan de kettingdraad die in bochten in de constructie ligt. In de diagonaal zou dit ten opzichte van een crosscut gesneden zeil nog wel voordelen opleveren, maar we leveren behoorlijk in op achterlijksterkte. De kettingdraden zullen zich eerst moeten strekken voordat ze hun werk kunnen gaan doen (de zg constructie-rek).
 
Wat we nodig hebben is een echt ketting-georiënteerd weefsel in plaats van het gangbare inslag-sterke doek. Er zijn eerdere pogingen gedaan om kettingsterk doek te maken, met zwaardere kettinggarens en lichtere inslagdraden, maar in wezen waren het nog steeds inslag-georiënteerde constructies, met de kettingdraden nog steeds niet helemaal gestrekt, en het waren eigenlijk te losse weefsels.
 
Het is Challenge Sailcloth gelukt om een weeftechniek te ontwikkelen waarbij de ‘oude’ inslag-constructie als het ware 90 graden wordt gedraaid: een zeer compact weefsel waarin de kettinggarens echt recht liggen en door de inslagdraden bij elkaar worden gehouden. Minimale rek in de ketting dus, en gecombineerd met een verfijnde triradiale snit maken we hier zeilen van die het beste van twee werelden combineren: de robuustheid en duurzaamheid van dacron en de vormvastheid van een triradiale constructie. We komen qua vormvastheid een stuk dichter in de buurt van laminaatzeilen dan tot nu toe technisch mogelijk was.

 

De vestigingen

Contact

Bekijk onze andere vestigingen